Міністерство
освіти і науки України
Відділ освіти, молоді та спорту Грунської сільської ради
Грунська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу
А. М. Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської
області
Всеукраїнський
конкурс «Учитель року-2018»
Номінація «Фізична
культура»
Матеріали
учителя фізичної культури
Виходця Володимира
Івановича
2018
I. Тема досвіду

ІІ. Стислі відомості про носія досвіду
Прізвище, ім’я, по
батькові носія досвіду: Виходець Володимир Іванович
Рік народження: 1978.
Освіта: вища
Фах за дипломом: учитель фізичної
культури та організатор спортивно-масової роботи.
Посада: учитель фізичної
культури.
Педагогічний стаж: 16
років.
Стаж роботи на посаді: 16
років.
Місце роботи: Грунська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Грунської сільської ради Охтирського
району Сумської області
IІI. Обґрунтування
актуальності досвіду, значення його для вдосконалення навчально-виховного
процесу
Серед багатьох проблем, які
існують в Україні, не може не хвилювати складна ситуація зі станом здоров'я
дітей шкільного віку. Завдання закладу освіти - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них
відповідальне ставлення до власного здоров'я.
Учитель фізичної культури виконує
головну роль в організації рухової діяльності учнів протягом навчального дня,
формує мотиви, виховує звичку до систематичних занять фізичними вправами,
підтримує зв'язок із сім'єю, спрямовує і контролює самостійну діяльність учнів.
Моніторингові
дослідження, проведені у Грунській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів у
вересні 2016 року, і результати медичного огляду показали, що з 176 учнів до
підготовчої групи віднесено 7 чоловік, спеціальної медичної - 8; звільнених – 5
школярів.
Значно зросла кількість хронічних захворювань. Це
хвороби нервової, серцево-судинної, шлунково-кишкової систем, порушення зору та
постави. Серед цьогорічних першокласників тільки 5 із 19 практично здорових, а
з 5 учнів 11 класу – жодного. Основними факторами, які впливають на здоров'я учнів, є зростання навчального навантаження, проводження вільного часу за комп'ютером, смартфонами, планшетами.
Тому головним завданням визначив
збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на
здоровий спосіб життя.
ІV. Аргументація
необхідності його вивчення й поширення відповідно до загальноосвітніх та регіональних завдань,
соціальної значущості, спрямованості на подолання суперечностей та
недоліків масової педагогічної практики
Конституція України визначає життя і здоров’я людини
однією з найвищих соціальних цінностей. Ці питання знайшли відображення в
Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, у якій
відзначено, що «пріоритетним завданням системи освіти є навчання людини в дусі
відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих». У
«Основах законодавства України про охорону здоров’я», Указі Президента України
«Про Національну
стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року
"Рухова активність - здоровий спосіб життя - здорова нація" від 9.02.2016 №42/2016 наголошується
на необхідності збереження і зміцнення здоров’я дітей та молоді.

На
сучасному етапі відбувається певне "відставання" шкільної освіти від
креативної науки, одним із завдань якої є створення необхідних умов для
повноцінного фізичного, духовного, інтелектуального розвитку і саморозвитку
дитини в умовах шкільної освіти, збереження здоров'я дітей та формування
здорового способу життя як цінності.
Багато вчителів замість того, щоб
спрямовувати свої уроки на гармонійний розвиток дітей і зміцнення здоров'я,
орієнтують їх на виконання нормативів. Це
не помилка, але, «видавлюючи» з дитини метри, секунди, бали, перемоги в змаганнях часто забувають, що це передусім особистість.
Тому, на
мою думку,
педагог повинен досконало володіти знаннями в області здоров’язберігаючих
технологій і
успішно застосовувати їх на уроках. Виходячи з
важливості цього питання, працюю над вирішенням проблеми упровадження сучасних здоров’язберігаючих, інноваційних технологій.
V. Визначення виду досвіду
за характером новизни: раціоналізаторський.
VІ. Визначення наукової
основи досвіду
Науково-теоретична база актуальності проблеми
підкріплена нормативно-правовими документами: законом України "Про
освіту", "Про фізичну культуру і спорт", Державною національною
програмою "Освіта" ("Україна ХХI століття"), Цільовою
комплексною програмою "Фізичне виховання – здоров’я нації та Національною
програмою "Діти України", Державним стандартом загальної середньої
освіти.
Проблема збереження, зміцнення та
відтворення здоров’я особистості розглядається з різних наукових позицій у
працях філософів, медиків, психологів, соціологів (М. Амосов, Г. Апанасенко, Г.
Борисов, М. Віленський, М.Гончаренко, Г. Зайцев, С. Попов, В. Петленко, А. Степанов,
Т.Сущенко, А.Щедріна та ін.). Концептуальні основи здоров’язберігаючого
виховання закладені в працях О. Дубогай, З. Малькової, Л. Новікової, Н. Полєтаєвої,
М.Таланчука, Л. Татарнікової, О. Ващенко, С. Свириденко, Н. Смірнова. Технологія
інтерактивного навчання вивчена Дж. Шерманом, Г. Фріцом, Дж.Фредеріком, О.Пометун,
Л. Пироженко.
VІІ. Суть (технологія)
досвіду, особливості педагогічної системи носія досвіду
Метою моєї роботи є створення
умов для поліпшення фізичної підготовки учнів, стану їхнього здоров’я,
розкриття творчої особистості кожного школяра, підвищення інтересу до уроків
фізичної культури.
Основні завдання, які ставлю
перед собою як учитель фізичної культури: зміцнення та збереження здоров'я, формувати
свідоме ставлення до здоров'я, використання інноваційних здоров'язберігаючих
освітніх технологій та особистісно зорієнтованого підходу, формування ключової
компетентності вчитися впродовж життя та розуміти потреби
постійного фізичного вдосконалення на основі Комплексної програми здоров’я
школи (додаток 1).

·
фізичні
вправи рухової спрямованості (фізкультхвилинки і рухливі зміни; емоційні
розрядки і хвилинки «спокою», гімнастика (оздоровча, пальчикова, коригувальна,
дихальна (за методикою О. Стрельникової, Лобанової – Попової, лікарем Бутейко),
для профілактики застудних захворювань); лікувальна фізкультура, рухливі ігри,
масаж, самомассаж; психогімнастика.
· гігієнічні чинники (виконання
санітарно-гігієнічних вимог; особиста і суспільна гігієна (чистота тіла та
місця проведення занять); провітрювання і вологе прибирання приміщень;
дотримання загального режиму рухової активності, режиму харчування і сну;
· навчання дітей елементарним прийомам здорового
способу життя, простим навичкам надання першої медичної допомоги при порізах,
саднах, опіках, укусах;
· чергування інтелектуальної, емоційної, рухової
видів діяльності, групової й парної форм роботи, проведення ігор та ігрових
ситуацій, нестандартних, інтегрованих уроків, цікаві перерви, музичний
супровід.
На уроках гімнастики використовую картки виконання
гімнастичних вправ (додаток 2) та оцінювання роботи учня (додаток 3).
Сьогодні навчальна програма побудована за модульною
системою. Враховуючи матеріально-технічну базу закладу загальної середньої
освіти мною обрані модулі «Баскетбол», «Волейбол», «Футбол», «Гімнастика», «Легка
атлетика».
Упроваджую в процес фізичного
виховання ритмічну гімнастику, різноманітні види аеробіки, стретчинг,
степ-аеробіку та інші, які дають змогу учням усіх медичних груп активно
працювати на уроці.
Широко використовую роботу в групах з метою набуття
навичок роботи в команді. Під час створення груп об'єдную учасників із різними
рівнями підготовки та досвіду для інтенсивного обміну ідеями (додаток 4). Індивідуально працюю як з
відстаючими учнями, так і з тими, хто виконує більш складні елементи.
Особливу увагу звертаю на
стан дітей під час виконання фізичних вправ, слідкую за об’єктивними та
суб’єктивними ознаками організму на навантаження. На кожному уроці виконую порівняльну пульсонометрію (додатки 5, 6).
Намагаюся практикувати
нестандартні уроки: змагання, спортивна вікторина із застосуванням теоретичних
і практичних знань, конкурси тощо.
Індивідуальний метод
часто використовую для учнів, які мають спеціальну медичну та підготовчу групу,
а також для дітей після перенесених захворювань.
Досить часто використовую
ігровий метод навчання (додаток 7). Наприклад, для формування знань про
позитивний вплив загартування на підростаючий організм - гру «Покажи через
танець», під час якої діти не тільки відпрацьовують навички танцювальних рухів,
але й на емоційному рівні запам’ятовують, що сонце, повітря та вода є
найкращими помічниками при загартуванні.

Техніка безпеки є невід’ємною частиною на уроках
фізичної культури та в позакласних заходах. При вивченні правил безпеки
вибудовую діалог учитель-учень: «Що, на вашу думку, треба
виконувати, щоб не було нещасних випадків?». Для більш детального засвоєння
проводжу вікторини та гру «Мікрофон» із правил
техніки безпеки.
У рамках упровадження
технології «Лідер» уроки, відведені на
вивчення модуля, поділяю на типи: «Інструктивно –
ознайомчий», «Лабораторна робота», «Сам собі тренер», «Ігровий турнір», «Конкурс», «Лідер». Підбираю такі форми та методи роботи, які відповідають у першу чергу вимогам особистісно орієнтованого підходу та віковим
особливостям учнів.
Реалізовую міжпредметні зв’язки з
навчальними дисциплінами природничого, художньо-естетичного напрямів, основами
здоров'я (додаток 8). Завдяки цьому уроки для учнів стають цікавими і
захоплюючими, веселими і пізнавальними.
Позакласну роботу спрямовую на активізацію рухової
активності та популяризацію активного здорового способу життя. Проводжу
загальношкільні спортивні свята, змагання з різних видів спорту між класами,
«День здоров’я», «Олімпійський урок», «Козацький гарт», «Олімпійське лелеченя». Організовую товариські зустрічі з командами інших шкіл.
Керую туристичним гуртком. Учнями нашої школи традиційно проводяться пішохідні та велопоходи.
Вагому роль надаю роботі з
батьками: виступаю на загальношкільних батьківських зборах про роль сім'ї у
фізичному вихованні дітей, організовую змаганнях сімейних команд, проводжу
відкриті уроки з використанням можливих методичних прийомів занять.
Роботу з обдарованими
учнями здійснюю за такими напрямками:
1. Індивідуальна
диференційована робота на уроках.
2. Гурткова робота із
предмета.
3. Позакласні заходи.
4. Участь у змаганнях
різного рівня.
Така робота сприяє
підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й роботі
з самовдосконалення.
На мій погляд, саме
оздоровча спрямованість фізичного виховання у поєднанні з інноваційними
освітніми технологіями дозволяє формувати гармонійно розвинену,
конкурентоспроможну, здорову особистість. Лише тоді в здоровому тілі молодої
людини буде здоровий дух, а наші учні будуть стійкими, вольовими, здоровими
людьми протягом усього життя.

Пошуком ефективних шляхів
здорового способу життя у своїх дослідження займалися психологи В. Братусь, Л.
Виготський, Н. Максимова, В. Рибалко.
У практичній діяльності враховую
вікові особливості учнів, що виявляються у своєрідності їхньої уваги, пам’яті,
уяви, мислення. Якщо молодші школярі проявляють інтерес до рухової активності
взагалі, то підлітки займаються фізичними вправами вже з якоюсь конкретною
метою. У старшокласників на першому місці стоять мотиви, які пов'язані з їх
життєвими планами, тобто з підготовкою себе для конкретної професійної
діяльності.
Враховую фізичні можливості
школярів, необхідність для них періодів відпочинку після виконання серії
фізичних вправ, відмінності в інтересах хлопчиків і дівчат. Дівчата частіше за
все думають про красиву фігуру, гнучкість, гарні рухи тощо, рідше про розвиток
швидкості, витривалості, сили. Хлопчики хочуть розвивати силу, витривалість,
швидкість, спритність.
ІХ. Результативність роботи
1. Перше місце в районних
змаганнях з настільного тенісу – 2016 р.
2. Перше місце в районних
змаганнях з футболу серед хлопців – 2016 р.
3. Троє учнів взяли участь в
обласних змаганнях з футболу – 2016р.
4. Третє місце в районних
змаганнях з баскетболу серед дівчат – 2016р.
5. Друге місце в районних
змаганнях з легкоатлетичного чотириборства посів учень Грунської ЗОШ Карасенко
Роман – 2016р.
6. Перше місце в змаганнях
Грунської громади з міні – футболу серед дівчат – 2017 р.
7. Друге місце в змаганнях
Грунської громади з міні – футболу серед хлопців – 2017 р.
8. Переможці всеукраїнського
конкурсу «Посилка успіху» від Фонду братів Кличків.
Х. Порівняльний
аналіз результативності роботи
Станом на 1 вересня 2017 року
зменшилася кількість учнів підготовчої групи з 7 до 5 чоловік та звільнених – з
5 до 2 здобувачів освіти.
На кінець 2015-2016 н.р.
80 % моїх вихованців мали високий та достатній рівні навчальних досягнень із
фізичної культури. За результатами 2017-2018 н.р. кількість таких учнів
збільшилась до 88%.
У порівнянні з попереднім
навчальним роком збільшилась кількість учнів, охоплених гуртковою роботою з
фізичної культури (із 45 до 60 школярів).
Проведений у листопаді
2017 року моніторинг показав, що ранкову зарядку роблять 71 % учнів проти 53 %
у минулому навчальному році.
ХІ. Можливості, умови та рекомендації для
використання даного досвіду в педагогічній практиці
Досвід із проблеми «Упровадження сучасних здоров’язберігаючих,
інноваційних технологій навчання та
виховання учнів» рекомендую для вивчення та використання в роботі молодим,
малодосвідченим учителям фізичної культури та тим, кого цікавить ця проблема.
Додаток 1
Комплексна
програма здоров’я,
що
запроваджується в Грунській
загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів:
ü валеологічна
освіта;
ü фізичне
виховання;
ü шкільна
медична служба;
ü служба
харчування;
ü служба
здоров'я персоналу школи;
ü шкільна
психологічна служба;
ü соціальні
служби;
ü участь
батьків та громадськості.
ü шкільні
спортивні свята;
ü бесіди
про здоров'я з учнями;
ü бесіди
про здоров'я з батьками;
ü вітамінізацію;
ü факультативи
з проблем здоров’я та здорового способу життя.
Додаток 7
Ігри та ігрова терапія
Гру традиційно зв’язують з дитинством. Переступаючи
шкільний поріг, дитина починає процес навчання. Але ігрова діяльність
продовжується, хоча змінюється її характер. Тапер гра допомагає розв’язати задачі різної важкості, формувати нові
необхідні вміння та навички.
Роль гри у молодшому шкільному віці велика ще тому, що
у процесі ігрової діяльності наряду з розумовим розвитком здійснюється й
фізичне, естетичне, моральне виховання. Виконуючи правила гри, учні привчаються
зосереджуватися, контролювати свою поведінку, в результаті чого виховується
воля, формуються дисциплінованість, вміння робити за планом, приходити на
допомогу один одному.
Чим цікавіші ігрові події, які вчитель використовує на
уроках, тим непомітніше але ефективніше учні закріплюють, узагальнюють, систематизують
отриманні знання.
Гра – завжди була найулюбленішою формою роботи для
дітей, особливо молодшого шкільного віку. Необов’язково бути психологом, для
того щоб грати з дитиною. Існують багато ігор, які ми можемо назвати
терапевтичними, але ними ми сміливо можемо користуватися і під час уроків,
факультативів, свят, або ж у групі тривалого дня.
Такі ігри будуть корисними для будь-яких дітей, тому
що вчать дружному спілкуванню, порозумінню, знижують напруження, та формують
певні моральні принципи. Завдяки ігрової терапії дитина привчається сміливо
висловлювати свою думку, самостійно приймати рішення.
Рухливі ігри відіграють велику роль у вихованні
свідомої дисципліни дітей, яка є неодмінною умовою кожної колективної гри. У
процесі гри у дітей формуються поняття про норми громадської поведінки, а також
виховуються певні культурні навички. Більшість рухливих ігор має широкий
віковий діапазон: Вони доступні дітям різних вікових груп. Рухливі ігри
розвивають фізичний стан дітей, фізичні якості, які розвиває легка атлетика,
поширює кругозір дітей, впливає на психологічний стан, виховує морально-вольові
якості, сприяє дотриманню дисципліни, розкутості і приносить користь у
повсякденному житті.
Завдяки рухливим іграм діти, які займаються легкою
атлетикою, можуть досягати бажаних результатів на тренуваннях та змаганнях,
адже розвиваються не тільки моральні та психологічні якості, а й фізичні ,
котрі допомагають досягти бажаних результатів.
Займаючись рухливими іграми діти
удосконалюють будову тіла: зміцнюються м'язи спини, верхніх та нижніх кінцівок;
корегують поставу, ходу.
Додаток 4
Робота в групах
Усі учасники мають можливість
діяти, практикувати, оволодівати
навичками співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема,
відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення,
узгодження різних поглядів). Роботу в
групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою
важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття
навичок роботи в команді.
Під час створення груп рекомендується об'єднувати в
одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що
розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення,
інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків.
Так на уроках фізичної культури (модуль – гімнастика),
використовую групові (в складі відділень) та індивідуальні методи навчання з
використанням міжпредметних зв’язків .
Клас поділяється на чотири відділення, призначається
старший відділення, - учень який найкраще володіє виконанням елементів на
снарядах. Ці учні підготовлені і ознайомлені з основними технічними навичками
страхування. По команді: «Відділення, до своїх місць занять-кроком – руш!»,
учні у складі своїх відділень йдуть до вказаних місць занять. По команді
«Відділення, розпочати виконання вправ!», учні починають працювати в складі
своїх відділень. По закінченню часу виконання вправ подається команда
«Відділення,останній на снаряді!»- закінчує виконання вправ. По команді «Відділення
- шикуйсь! До наступних місць занять кроком – руш!» переміщуються до інших
снарядів. Таким чином відділення за час проведення уроку відпрацьовує елементи
на чотирьох- шести учбових місцях. При цьому старший відділення оцінює своє
відділення на кожному снаряді, та по закінченню уроку надає свої оцінки
вчителю.
За кожним переміщенням до наступного місця заняття
вчитель подає інформацію предмету «Основ здоров´я», біології.
В заключній частині уроку вчитель вибудовує криву за
рівнем підготовленості учнів (високий, середній, низький). Як наслідок – учні мають можливість
порівняння пульсонометрії, з метою встановлення значення систематичних занять
фізичними вправами, як на уроках фізичної культури, так і занять в спортивних
гуртках, приділенню великої уваги активним видам відпочинку, загартуванню,
веденню здорового способу життя.
Додаток 8
Групові та індивідуальні
методи навчання з використанням міжпредметних зв’язків
Модуль «Гімнастика»
Клас поділяється на чотири відділення, призначається
старший відділення, - учень який найкраще володіє виконанням елементів на
снарядах. Ці учні підготовлені і ознайомлені з основними технічними навичками
страхування.
По команді: «Відділення, до своїх місць занять-кроком
– руш!», учні у складі своїх відділень йдуть до вказаних місць занять. По
команді «Відділення, розпочати виконання вправ!», учні починають працювати в
складі своїх відділень. По закінченню часу виконання вправ подається команда
«Відділення,останній на снаряді!»- закінчує виконання вправ. По команді «Відділення
- шикуйсь! До наступних місць занять кроком – руш!» переміщуються до інших
снарядів. Таким чином відділення за час проведення уроку відпрацьовує елементи
на чотирьох- шести учбових місцях. При цьому старший відділення оцінює своє
відділення на кожному снаряді, та по закінченню уроку надає свої оцінки
вчителю.
За кожним переміщенням до наступного місця заняття
вчитель подає інформацію предмету «Основ здоров´я», біології.
За допомогою картки
виконання гімнастичних елементів на окремих снарядах, яка видається командирам
відділень (призначаються з числа кращих учнів,
котрі ознайомлені з елементами страхування), учні мають можливість
дотримуватись послідовності та правильності виконання гімнастичних вправ.
Додаток 5
Норма ЧСС в
спокої у дітей шкільного віку
Вік (роки)
|
Кількість ударів
в (хв).
|
6
|
90-95
|
7
|
80-90
|
8
|
80-85
|
9
|
80-85
|
10
|
78-85
|
11
|
78-84
|
12
|
75-82
|
13
|
72-80
|
14
|
72-78
|
15
|
70-75
|
16
|
70 -72
|
17
|
65-70
|
Додаток 2
Картка виконання
гімнастичних елементів (9 кл. )
№
|
Назва
елементу та послідовність виконання
|
Організаційно-методичні
вказівки
|
1.
|
Вправи
в висах та упорах :
-
підйом силою та переворотом в упор на перекладині;
-
підтягування на високій перекладині.
|
Упор
прогнувшись.
2-3
спроби по 7-9 разів.
|
2.
|
Лазіння
по канату без допомоги ніг.
|
Спускатися
за допомогою рук та ніг.
|
3.
|
Акробатичні
вправи:
А)
хлопці:
-
стійка на руках (з допомогою) ;
-
переворот у сторону ;
-
довгий перекид уперед ;
-перекид
уперед ;
-
стійка на голові і руках ;
-перехід
в упор присівши ;
-перекид
назад .
Б)дівчата:
-«міст»нахилом
назад з допомогою ;
-переворот
у сторону , упор присівши ;
-перекид
назад ;
-перекатом
назад стійка на лопатках ;
-поворотом
праворуч перехід в упор присівши ;
-перекид
уперед ;
-о.
с.
|
Звернути
увагу на постановку рук та ніг.
Правильне
групування.
Не
ставати на коліна.
Слідкувати
за поставою та правильним групуванням .
Не
ставати на коліна .
Упор
робити на руки .
|
4.
|
Вправи
в рівновазі :
-вхід
;
-
2-3 кроки зі змахом ніг , руки на пояс ;
-два
стрибки зі зміною ніг , поворотом на носках у напівприсід , руки в сторони ;
-крок
правою (лівою) уперед ;
-упор
стоячи на коліні , махом правої назад зіскок вигнувшись .
|
Носок
тягти .
Слідкувати
за поставою.
Ногу
піднімати .
Спину
тримати рівно .
М’ке
приземлення .
|
5.
|
Опорний
стрибок (козел в довжину) .
|
Швидкий
розбіг.
|
6.
|
ЗФВ
(вправи з обтяженням)
|
Максимальна
кількість виконання .
|
Додаток 3
Картка
оцінювання роботи
учня
під час виконання
гімнастичних елементів
Дата ___________
Прізвище та ім’я
___________________________
№
|
Вид
заняття
|
Самооцінка
|
Оцінка
старшого по
відділенню
|
Підсумкова
оцінкавчителя
|
1.
|
Акробатичні вправи.
|
|||
2.
|
Виси та упори на низькій
перекладині.
|
|||
3.
|
Вправи в рівновазі на
гімнастичній колоді.
|
|||
4.
|
Лазінння по канату.
|
|||
5.
|
Опорні стрибки через козла.
|
|||
6.
|
Вправи на гімнастичних
брусах.
|
|||
7.
|
ЗФВ .
|
Додаток 6
Порівняльна
пульсонометрія учнів під час проведення уроку фізичної культури (розділ -
гімнастики)
№
п/п
|
П.І.Б________________
Рівень
підготовленості
|
Періоди
уроку
|
|||
На
початку
|
Після
отримання максимального навантаження
|
Заключна
частина
|
|||
1
|
(високий)
|
||||
2
|
(середній)
|
||||
3
|
(низький)
|
![]() |


|

Немає коментарів:
Дописати коментар